[Billede af firmalogo]

Velkommen til Mycars.dk

- Stylinglinks - Bilklub -  Biltræf - Stylings værksteder -

Startside Medlemmer Mycars-Træf Bil Styling Andet Bil Styling Diverse Links

 

Nye  Link:

Seneste
Mycars-Træf

Bil Gallerier

Hurtig link:

Sorø HardballClub

Alarm og Stereo

Bil links

Internettet og EDB

Body-Work

Diverse Links

HHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Kreatin:

Kreatin er et kosttilskud som indeholder 99% ren kreatin.
Kreatin Monohydrat, er en naturlig substans som er nødvendig for al muskelaktivitet. ATP (Adenosine Tri Phosfat) er energimolekyle som musklerne bruger til at arbejde. Ved brug af kreatin øges ATP-syntesen, som gør, at styrken øges i musklen.
Kreatin gør dig i stand til bedre at opbygge fedtfri muskelmasse, øge din styrke og restituere hurtigere. Der loades de første 5 dage med 20 gram om dagen. Derefter er dagsdosis 5-8 gram, som tages 30 minutter før og 3 gram lige efter træning. For det bedste resultat tages kreatin også de dage du ikke træner, for at bevare fyldte depoter. Kreatinen kan blandet med almindelig vand. Men man opnår størst mulig optagelse ved at blande det med en sukkeropløsning (f.eks. juice eller saft).
Specielle egenskaber for kreatin:
Forhøjer muskel strukturen
Tilfører musklerne energi
Muskel opbygning
Formindsker muligheden for at syre til i musklerne
Anvendelses metode:
Før og efter workout…
Tilsæt 1 ske (ske i beholderen af 5 gram) af Kreatin i et glas vand med saft eller juice.
Rør rundt med en ske eller på anden vis få det mixed til det bliver en væske og drik det med det samme.
Indtages:
De første 5 dage indtages der 4 – 6 serveringer om dagen. (Loading periode)
(f.eks. 1 om morgnen, 1 til frokost, 1 før workout og 1 efter workout.)
De næste par dage indtages der 2 serveringer om dagen. (Normal periode)
(f.eks. 1 om morgnen og 1 før workout.)
Indledning:
Det mest omtalte kosttilskud i de sidste par år, har helt sikkert været Kreatin. Der er mange som har oplevet meget stor fremgang i form af energi, større muskler og hurtigere restitution, og et lidt mindre antal som slet ikke har oplevet nogen effekt. Grunden til denne artikel er at de fleste ikke aner det fjerneste om hvordan man skal bruge kreatin, for at få de bedste resultater.

Når du køber et produkt i Matas, får du en kort vejledning på etiketten hvor der står sådan ca. "anbefalet dosering: 2-4 tabletter dagligt" (dette står på Kreatin fra Carisan.)

Herunder, vil vi fortælle Dem hvordan kreatin skal bruges, men De skal være opmærksom på at De også behøver kreatin fra Deres almindelige mad, for at kroppen kan "genkende" det i tilskudsform. Det er faktisk meget simpelt... kroppen har indtil nu registreret at kreatin kommer fra mad. Hvis dette mad mangler i din daglige kost, vil dit kreatin blive afvist. Dvs. at hvis du har oplevet en god effekt fra kreatin samtidig med at du spiste "dårligt", så prøv at spise korrekt og du vil se kæmpe fremgang. Det du skal spise er især rødt kød hvis du virkelig vil opnå de fremragende resultater som nogle oplever.

Mange eksperter, bodybuildere etc. har forskellige meninger om hvordan kreatin skal tages, for at opnå størst effekt. Det der følger underneden, er de metoder som vi tror virker, på baggrund af vores research. De er selvfølgelig også velkommen til at bruge nogle af de andre anbefalinger, som er de mere almindelige. Vi er alle forskellige, og nogle har brug for mere kreatin end andre.

OPSTARTS FASEN: (de første 7 dage - evt. 10 dage)

De næste 7 dage skal du tage det som hedder en "opfyldnings" dosis. Du behøver 15 gram ren kreatin monohydrat for hvert 50 kilo muskelmasse. Så hvis du vejer 100 kg. Og har 90 kilo ren masse (hvilket svarer til du har ca. 10% kropsfedt), skal du tage 27 gram ren kreatin dagligt gennem "opfyldningsfasen".

(UDREGNING: 0,3 gram pr. kilo masse X din vægt ; 0,3 x 90 = 27.) Tag dig ikke af hvis du tager nogle kilo på de næste 7 dage (måske 3 kg. eller mere.)

GODE RÅD TIL INDTAGNINGEN:

1. Tag kreatin 30 minutter før, og igen 2 timer efter måltider, og igen lige efter en træning. Planlæg din dag og dosis-størrelse efter ovennævnte, begyndende efter dit første måltid (medmindre du træner lige efter du er vågnet.) Denne opdeling er for at din mavesyre ikke ødelægger kreatinen, og dermed medfører at din kreatin ikke bliver absorberet ordentligt.

2. Kreatin skal drikkes fordelt over flere serveringer over hele dagen. Det kan med fordel blandes op med grapejuice eller æble juice (IKKE sodavands-typen eller appelsinjuice) eller man kan tage noget BORD SUKKER og hælde i. Bland aldrig kreatin i varmt vand. Is-vand eller meget kold juice er det bedste.
Mht. hvor meget sukker der skal i, kan du finde ud af det ved at tage din rene masse, dividere den med 2, og dividere dette nye tal med 7, gang så dette tal med 2. Hvis du vejer 90 kg. vil det divideret med 2 give 45. 45 divideret med 7 = 6,4 og dette ganges så med 2 = ca. 13 gram sukker skal der blandes i, for at få den optimale insulin udløsning, som skal sørge for at "sparke" kreatinen ind i musklerne.

3. Behold kreatinen i munden ca. 10-15 sekunder før du sluger det. Dette er for at din krop kan genkende substansen, og forberede maven på at det kommer.

Hvis du ikke har oplevet de ønskede resultater i slutningen af denne 7 dages periode, så fortsæt denne "opfyldnings" fase 3 dage mere. Uanset hvad der derefter sker, så fortsæt med vedligeholdelses dosis.

Vedligeholdelses fasen:

Vedligeholdelse fasen varer 31 dage (eller bare en kalender måned). Vi skal nu have fundet ud af hvor meget du skal tage i denne fase.

Find ud af hvad din nye rene masse er!! Hvis vi siger den nu er 95 istedet for 90 (uanset hvad den er, så følg disse udregninger.)

Tag dit nye rene masse tal og divider det med 40. (95 divideret med 40 =2,375) gang dette med 2 =4,75. Dette betyder altså at din vedligeholdelses dosis er ca. 5 gram. På de dage hvor du ikke træner skal du tage 5 gram ca. 2 timer efter morgenmad. På de dage hvor du træner, tager du den sædvanlige morgen dosis, og en ekstra dosis LIGE direkte efter træning.

Hvis du træner hver dag, kan jeg fortælle dig at du allerede, eller snart vil opleve at du overtræner. Disse anbefalinger er baseret på at man træner 3 gange om ugen. Hvis du træner oftere end det, så gør dig selv en tjeneste... Tag kun en ekstra dosis hver anden dag.

En lille ekstra kommentar er, at der er blevet rapporteret gode resultater ved at splitte vedligeholdelses dosisen op i 2 (den ene halvdel om formiddagen, og den anden om eftermiddagen.) Vores kroppe er forskellige, så eksperimenter lidt med det. Bare lad være med at overdosere, overdosering er ikke svaret (selvom vi godt nok vil tjene flere penge ved det :-)

EFTER 1 MÅNED + 7-10 dage

Nu har du så været på kreatin en måned + 7 dage eller + 10 dage. For at færdiggøre vores to måneders program, anbefaler vi at tage lidt mindre end du plejer (Dette er der ingen andre udbydere af kreatin der vil fortælle dig, da de hellere vil tjene penge, end have tilfredse kunder... Vi tror på de to ting følges ad.)

Igen skal du finde ud af hvad din rene masse er. Lad os sige den nu er 100 kg. Divider dette med 40 = 2,5. Dette er altså 2,5 gram pr. dag i den sidste måned af denne to måneders cyklus. Du vil måske opleve et tab i muskel styrke og størrelse, men kun i små størrelser, som KUN du vil opdage. Men hvis kreatin niveauet blev målt, vil din kreatin beholdning være MEGET højere end nogensinde før i dit liv. Samtidig skulle din nye styrke lige nu være så meget bedre end for 6 uger siden, at det ikke giver de store bekymringer bare at holde den der. Det er for dit eget bedste, så slap af. Du træner jo korrekt og tænker over hvad det er du spiser - ikke???? Så er der intet at bekymre sig over! Du vil ikke tabe noget som helst.

EFTER DE FØRSTE 2 MÅNEDER og de 7-10 dage:

Den første dag i den nye cyklus (nu er vi færdige med 2 måneders fasen), SKAL DU TAGE EN BESLUTNING. Har du nået dine mål? (hvis du ikke har, kan det være fordi de var urealistiske, eller at du træner forkert. På http://www.GETBIG.dk vil du kunne finde artikler mv. der vil hjælpe dig på rette spor.)

Hvis dine mål er nået, skal du kun tage kreatin 2 gange om ugen, efter dine to hårdeste trænings omgange. Dette er det hele... hvis du træner og spiser korrekt, og bevarer motivationen er det alt hvad du behøver! (Noget anderledes end hvad vores konkurrenter påstår, du er velkommen til at tro på dem, da vi vil tjene meget mere på dette!!.

Hvis du ikke har nået dine mål (og snak ikke om fx. det var at forbedre din bænkpres med 50 kilo), skal du fortsætte som skrevet nedenunder. KUN hvis du tager en pause på 1 måned eller mere fra træning og diæt, skal du tage opfyldnings fasen mere end 2 gange om året. Så istedet for dette...

Divider din rene masse med 40 igen, og opdel din dosis i to halve hver dag, men tag en ekstra fuld dosis direkte efter hver træning af de store muskelgrupper. Følg denne vejledning i en fuld kalender måned. Bagefter, for en halv måned, lad være med at tage kreatin lige efter træning.

EFTER 5 MÅNEDER

Når 5 måneder er gået, anbefaler jeg (uden noget videnskabeligt bevis for dette) at stoppe med at tage kreatin i 30 dage, og så gå igang med en ny opstartsfase (dette program forfra.)

ET SIDSTE MEGET VIGTIGT RÅD - DRIK VAND: Dette er meget vigtigt, især når du tager kreatin... så drik konstant. Hav to halvanden liter flasker stående i køleskabet, som så skal tømmes HVER dag!

Husk på at kreatin er blevet et af de billigste tilskud på markedet. En kreatin kur koster typisk ikke mere end 500-800 kr. årligt. Støt www.getbig.dk og køb dit kreatin herigennem, så er du sikker på god kvalitet og vejledning. Besøg vores webshop.


Hvad er kreatin?
Kreatin er en vandopløselig, helt naturlig substans, der findes i kroppen. Kreatin er samtidig en kemisk forbindelse af aminosyren glycin. Aminosyrer er en serie organiske forbindelser, hvoraf 23 er specielt vigtige (bl.a glycin), da deres funktion er en del af de kæder der opbygger proteinerne.

Hvorfor fungerer kreatin?

Kreatin er i sig selv virkningsløst. Efekten opnås først når kreatinet - som skal tages i monohydratform for at kunne passere gennem væggene i muskelcellerne - omdannes til fosforkreatin, eller kreatinfosfat som det også kaldes, i selve musklen. Kreatinfosfat er en forudsætning for muskelarbejde. Alt muskelarbejde kræver energi fra ADP (adenosindifosfat) der dannes når ATP (adenosintrifosfat) nedbrydes. Denne vigtige kilde for produktion af ATP er kreatinfosfat. Processen som forbruger ADP, der produceres af ATP og igen af kreatinfosfat, foregår lynhurtigt i kroppen. Jo lavere indholdet af kreatinfosfat er desto mere må der alternativt produceres af ADP ved at nedbryde muskelglykogen til mælkesyre. Da det i denne proces tager længere tid at producere ADP, får musklerne en dårlig energitilførsel og det resulterer i en dårlig muskelpræstation. Når man øger indholdet af kreatinfosfat i kroppen, ved at indtage kreatinmonohydrat i kroppen, skabes en bedre forudsætning for at udnytte muskelkapaciteten. Eric Hultman, professor i klinisk kemi ved Karolinska instituttet i Stockholm har i videnskabelige forsøg vist at man kan øge mængden af kreatinfosfat i kroppen 20 - 50% ved at spise kreatinmonohydrat.

Hvor findes kreatin?

Kreatin produceres i leveren, i nyren og i bugspytkirtlen. Indholdet af kreatin kan variere meget fra person til person. Kreatin findes først og fremmest i skeletmuskulaturen, men også hjertemusklen, nervecellerne og sædcellerne har et rigt indhold af kreatin. De almindeligste kilder for kreatin er kød, fisk og forskellige bær.

Hvem har brug for kreatin?

Kreatin kan bruges af alle. Dog vil regelmæssige idrætsudøvere nok have størst udbytte af et kreatin tilskud og frem for alt har det vist sig, at idrætsudøvere indenfor idrætter, hvor korte intensive præstationer er fremtrædende, f.eks. håndbold, fodbold, badminton, visse former for cykling, ishockey og dele af atletikken samt alle former for kraftsport (vægtløftning, bodybuilding), er de der mærker effekten kraftigst.

Hvordan bruges kreatin?

Aktive idrætsudøvere bør starte med at tage 1*5 gram (en almindelig skefuld uden top) 4 gange om dagen i 5 dage (spredt lige ud over hele dagen). Derefter (fra dag 6) tages 1*5 gram før og 1*5 gram straks efter træning for at opretholde effekten. Opstartsdosis kan med fordel gentages efter cirka to måneder. Dette er den almindelige opfattelse, som bør følges hvis De ikke gider at lave nogle små regnestykker. Det er ikke bevist hvordan man får mest ud af kreatin, så prøv Dem frem med denne anbefaling eller den som er i vores artikel "Kreatin kur".

Kan kreatin overdoseres?

Kreatin kan under normale omstændigheder ikke overdoseres. Det daglige behov er cirka 2 gram. Ved forsøg har man taget 30 gram pr. dag uden nogen bivirkninger. Kroppen udskiller Kreatin, der ikke anvendes, gennem urinen.

Hvordan virker Kreatin?

Kreatin øger præstationsevnen ved at tilføre muskulaturen et højere indhold af kreatin-fosfat. Når kreatin niveauet er forhøjet opnår man følgende: FORØGET STYRKE I MUSKLERNE - FORKORTET RESTITUTIONSTID, GENVINDER FULD STYRKE I MUSKLERNE - FORSINKER DANNELSE AF MÆLKESYRE I MUSKLERNE.
 

 

Copyright 2004 © Mycars.dk All rights reserved.
Made by M.M.Sørensen